 |
Kertas | 1 - 10 |
11 - 20 |
21 - 30 |
31 - 40 |
41 - 50 |
51 - 59 | |
|
|
P51 |
Kepimpinan
pengajaran sains: Satu Tinjauan oleh Mohd Najib Abdul Ghafar &
Norazah Buang (UTM)
|
P52 |
Penerapan refleksi melalui
pendekatan pedagogi terhadap pengetahuan (PCK) isi kandungan
dalam pengajaran sains oleh Nor Hasniza Ibrahim, Mohamed Yusof
arshad dan Johari Surif (UTM)
|
P53 |
Proses penyiasatan di kalangan
pelajar Malaysia dan England: Satu Kajian Perbandingan oleh
Johari Surif, Mohamed Yusof Arshad dan Nor Hasniza (UTM)
|
P54 |
Penilaian kendiri
melalui amalan reflektif dalam pengajaran matematik oleh
Zaharah Hussin dan
Fatimah Saleh(USM)
|
P55 |
Kesan Pengajaran
Dan Pembelajaran Sains Dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris
Terhadap Guru Yang Mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru oleh
Fauziah
Ahmad & Mohini Mohamed (UTM)
|
P56 |
Hubungan
antara kerja rumah dengan pencapaian akademik dalam kalangan
pelajar sekolah menengah oleh
Yeo Kee Jiar, Hamdan
Said, Lim Wai Wai dan Ainul Hakimah Karim (UTM).
|
P57 |
Perlaksanaan Pengajaran Sains
Dalam Bahasa Inggeris: Pandangan Guru Pelatih Sains/Kimia Oleh
Aziz Bin Nordin (UTM)
|
P58 |
A Case Study of Network Based Project
Learning (NBPL) using i-Learn Portal, UiTM by Siti Rahayu Abdul
Aziz, Prasanna a/p Ramakrisnan, Nurul Hidayah Mat Zain,
Nurmaisara Za`ba & Mohd Nor Hajar Hasrol Jono (UiTM) |
|
|
P59 |
Faktor-Faktor Dalam Proses Pembelajaran Matematik Di Fakulti
Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor oleh
Megat Aman Zahiri Bin Megat Zakaria, Norafandy Bin Yahaya &
Azila Hanum Binti Hamzah (UTM)
|
|
|
|
|
P51 |
KEPIMPINAN PENGAJARAN: SAINS : SATU TINJAUAN.
Mohamed Najib Abdul Ghafar
Norazah Buang
(Universiti Teknologi Malaysia)

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya kepimpinan yang
dilaksanakan oleh guru mata pelajaran sains dalam strategi
pengajaran dan mengenal pasti gaya kepimpinan pengajaran yang
diamalkan berdasarkan kelayakan ikhtisas dan pengalaman. Kajian
ini melibatkan 100 responden yang mengajar di sekolah menengah
rendah di daerah Batu Pahat, Johor. Instrumen yang digunakan
ialah adaptasi daripada Leader Behaviour Description
Questionnaire (LBDQ) dengan objektif kajian. Soal selidik
digunakan untuk mengumpul data yang berbentuk kuantitatif dan
dianalisis secara perisian SPSS (Statistical Package For The
Social Science ) Versi 10.0. Pemboleh ubah bersandar dalam
kajian ini ialah melaksanakan tugas mengajar. Manakala pemboleh
ubah bebas ialah gaya-gaya kepimpinan ialah memberitahu, menjual,
penyertaan dan penyerahan tugas. Kajian mendapati gaya
kepimpinan menjual, memberitahu dan penyerahan tugas sering
diamalkan dalam banyak situasi mengikut teori Hersey dan
Blanchard di kalangan guru-guru sains. Analisis Anova “sehala”
juga menunjukkan hubungan yang signifikan di antara gaya-gaya
kepimpinan dan analisis korelasi menunjukkan hubungan di antara
gaya-gaya kepimpinan yang sangat kuat.
|
P52 |
PENERAPAN REFLEKSI MELALUI PENDEKATAN PEDAGOGI TERHADAP
PENGETAHUAN (PCK) ISI KANDUNGAN DALAM PENGAJARAN SAINS
Norhasniza Ibrahim
Mohd Yusof Arshad
Johari Surif
(Universiti Teknologi Malaysia)
Artikel ini membincangkan bagaimana amalan refleksi berupaya
diterapkan melalui perlaksanaan pendekatan pedagogical
content knowledge (PCK) dalam proses pengajaran sains.
Refleksi merupakan alat kognitif yang berupaya mempertingkatkan
keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Hal ini telah
diakui sejak ianya diperkenalkan oleh Dewey pada tahun 1933
sehinggalah ke abad 21 ini. Terdapat pelbagai pendekatan yang
dapat dilaksanakan bagi menerapkan amalan refleksi dalam proses
pengajaran. Antara pendekatan yang terkini adalah menerusi
perlaksanaan PCK. PCK merupakan satu pendekatan yang mampu
membentuk guru untuk menguasai isi kandungan pengajaran,
menghayati kurikulum yang diajarkan, mengesan dan memperbaiki
kelemahan pelajar dalam sesuatu topik pengajaran serta memahami
dan mengamalkan strategi pengajaran dan kaedah untuk mentafsir
kefahaman pelajar dengan berkesan. Ianya sedang dipraktikkan
dengan meluas di kalangan penyelidik dan pendidik di seluruh
dunia khususnya dalam pendidikan sains. Sehubungan itu,
perlaksanaan refleksi melalui pendekatan PCK wajar
dipertingkatkan di kalangan guru bagi membantu proses pengajaran
ke arah pembangunan kefahaman mendalam di kalangan pelajar
sekaligus mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan
pembelajaran sains yang berkesan.
|
P53 |
PROSES PENYIASATAN DI KALANGAN PELAJAR MALAYSIA DAN ENGLAND:
SATU KAJIAN PERBANDINGAN
Johari Surif
Mohd Yusof Arshad
Norhasniza Ibrahim
(Universiti Teknologi Malaysia)
Proses penyiasatan merupakan salah satu elemen utama dalam
pemikiran saintifik yang menjadi matlamat utama proses
pengajaran dan pembelajaran sains. Artikel ini bertujuan
melaporkan dapatan kajian perbandingan proses penyiasatan antara
pelajar Malaysia dan England di peringkat sekolah menengah
rendah. Kajian dilaksanakan secara kualitatif dengan
menggunakan rekabentuk deskriptif dan menggunakan pendekatan
kajian rentas. Persampelan dipilih secara rawak kelompok
berdasarkan tahap perkembangan kognitif melibatkan seramai 612
orang pelajar daripada usia 11 hingga 15 tahun. Set Ujian Sains
yang terdiri daripada soalan subjektif telah digunakan sebagai
instrumen dalam kajian ini. Jawapan pelajar dianalisis dengan
menggunakan teknik analisis kandungan. Dapatan kajian mendapati
pelajar Malaysia dan England menunjukkan pola peningkatan
mengikut tahap perkembangan kognitif. Walau bagaimanapun,
pelajar England menunjukkan pencapaian yang lebih baik daripada
pelajar Malaysia khususnya dalam merancang penyiasatan,
mendapatkan bukti, menganalisis dan membuat kesimpulan serta
menilai bukti. Dapatan ini sekaligus mengungkap pelbagai usaha
yang boleh dilaksanakan bagi mempertingkatkan penguasaan proses
penyiasatan pelajar sekaligus mempertingkatkan kemajuan
pendidikan sains di Malaysia.
|
P54 |
PENILAIAN KENDIRI MELALUI AMALAN REFLEKTIF DALAM
PENGAJARAN MATEMATIK
Zaharah
Hussin
Fatimah Saleh
(Universiti Sains Malaysia)

Kajian ini bertujuan untuk meneroka dan mendapatkan situasi
terkini tentang amalan reflektif dalam kalangan guru
Matematik. Kajian dijalankan secara kajian kes menggunakan
pendekatan kualitatif. Fokus kajian adalah untuk mengetahui
sejauh mana guru matematik melaksanakan refleksi dalam
pengajaran matematik sebagai penilaian kendiri dan mengenal
pasti faktor yang mempengaruhi amalan mereka. Kaedah
pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen telah digunakan
sebagai kaedah pengumpulan data. Kajian melibatkan dua orang
guru matematik sebagai subjek kajian. Dapatan kajian menunjukkan
guru matematik melakukan refleksi dalam perancangan dan
pengajaran mereka. Faktor utama guru melaksanakan refleksi
adalah kerana mereka menghadapi dilema dalam pengajaran dan
pembelajaran yang berkait rapat dengan sikap pelajar. Dapatan
kajian mendapati walaupun guru percaya mereka perlu melaksanakan
refleksi, tetapi masa merupakan penghalang utama bagi mereka
melaksanakan refleksi secara formal dan berterusan. Selain itu,
kekaburan tentang cara yang sistematik untuk melaksanakan
refleksi juga menghalang mereka melaksanakan refleksi dengan
sempurna. Sistem persekolahan yang berorientasikan peperiksaan
juga menyebabkan guru tidak menggunakan sepenuhnya
penilaian yang diperolehi daripada amalan reflektif mereka.
|
P55 |
KESAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SAINS DAN MATEMATIK DALAM
BAHASA INGGERIS TERHADAP GURU YANG MENGIKUTI PROGRAM KHAS
PENSISWAZAHAN GURU
Fauziah Ahmad
(Sekolah Menengah Pasir Gudang, Johor)
Mohini Mohamed
(Universiti Teknologi Malaysia)

Kertas kerja ini membincangkan tentang persepsi guru-guru yang
mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru terhadap pengajaran
dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.
Aspek yang dikaji adalah kesediaan penguasaan Bahasa Inggeris,
minat dan keyakinan terhadap pengajaran dan pembelajaran Sains
dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Seramai 236 orang sampel
dari empat buah institusi pendidikan awam (UTM, UPM, UiTM dan
UPSI) telah dipilih untuk dijadikan peserta kajian. Data-data
yang diperolehi melalui soal selidik dianalisis dengan
menggunakan Statistical Package for Social Science 11.5 (SPSS).
Analisis deskriptif digunakan untuk menguji kekerapan, min dan
peratusan. Manakala analisis inferensi digunakan untuk
pengujian hipotesis. Hipotesis diuji dengan menggunakan
perbandingan min Ujian-T dan analisis varian (ANOVA) pada aras
signifikan 0.05. Dapatan kajian menunjukkan peserta kajian
mempunyai tahap kesediaan penguasaan Bahasa Inggeris, minat dan
keyakinan terhadap pengajaran dan pembelajaran Sains dan
Matematik dalam Bahasa Inggeris yang sederhana. Dapatan kajian
juga mendapati ada hubungan yang signifikan antara gred
pencapaian Bahasa Inggeris SPM dengan tahap kesediaan penguasaan
Bahasa Inggeris tetapi tiada perbezaan yang signifikan antara
pengalaman mengajar dalam pengajaran dan pembelajaran Sains dan
Matematik dalam Bahasa Inggeris dengan minat dan tahap keyakinan
mengajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.
|
P56 |
HUBUNGAN ANTARA KERJA RUMAH DENGAN PENCAPAIAN AKADEMIK DALAM
KALANGAN PELAJAR SEKOLAH MENENGAH
Yeo Kee Jiar
Hamdan Said
Lim Wai Wai
Ainul Hakimah Karim
(Universiti Teknologi Malaysia)
Kerja rumah menjadi komponen yang penting dalam proses
pembelajaran semua pelajar baik sekolah rendah mahupun sekolah
menengah. Walaupun terdapat banyak laporan dan rungutan yang
mengatakan bahawa amaun kerja rumah yang diberikan oleh para
guru agak banyak dan membebankan, namun dari segi lain pula
kerja rumah dianggap berfaedah kerana menyumbang kepada
pencapaian akademik. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti
hubungan antara tiga pembolehubah mengenai kerja rumah dengan
pencapaian akademik, iaitu hubungan antara peruntukan masa dalam
menyiapkan kerja rumah, jenis kerja rumah (latihan dan
persediaan), dan cara pengelolaan kerja rumah (sebelum dan
selepas kerja rumah diberikan) dengan pencapaian Matematik,
Bahasa Inggeris dan Sejarah. Sampel kajian terdiri daripada 226
orang pelajar dari 5 buah sekolah menengah di Johor Bahru.
Sampel dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu pelajar dari kelas
biasa (Kumpulan A) dan kelas premier (Kumpulan B). Soal selidik
berbentuk skala Likert digunakan dalam kajian ini. Nilai alpha
yang diperoleh ialah α = .86. Hasil kajian menunjukkan
bahawa tidak terdapat hubungan antara masa menyiapkan kerja
rumah Matematik dengan pencapaian Matematik bagi kedua-dua
kumpulan pelajar biasa dan premier. Selain itu, bagi pelajar
biasa, hasil kajian juga menunjukkan tidak terdapat hubungan
antara jenis kerja rumah dan cara pengelolaan dengan pencapaian
Sejarah dan Bahasa Inggeris. Bagi pelajar kumpulan premier pula,
terdapat hubungan yang signifikan walaupun lemah antara
cara pengelolaan guru (selepas kerja rumah Matematik dan Sejarah
diberikan) serta
kerja rumah jenis latihan kerja rumah Matematik dan Sejarah
dengan pencapaian kedua-dua mata pelajaran tersebut. Hasil
kajian sejajar dengan banyak kajian yang dijalankan di luar
negara bahawa hubungan antara kerja rumah dengan pencapaian
tidak signifikan.
|
P57 |
PERLAKSANAAN PENGAJARAN SAINS DALAM BAHASA INGGERIS:
PANDANGAN GURU PELATIH SAINS/KIMIA
Aziz bin Nordin
(Universiti Teknologi Malaysia)

Perlaksanaan pengajaran sains dalam bahasa Inggeris telah banyak
diperbincangkan walaupun telah berlangsung sekian lama.Bagi
melihat situasi semasa tentang perlaksanaan pengajaran sains
dalam bahasa Inggeris, satu kajian telah dijalankan kepada
sembilan belas orang guru pelatih kimia/sains. Soal selidik
telah digunakan dan data yang diperolehi dianalisis secara
deskriptif. Kajian mendapati bahawa masih terdapat masalah yang
dihadapi oleh pelajar dan guru pelatih sains dalam pengajaran
sains menggunakan perantaraan bahasa Inggeris. Dapatan kajian
juga menunjukkan bahawa guru-guru tidak sepenuhnya mengajar
sains dengan menggunakan bahasa Inggeris dengan alasan pelajar
kurang menguasai bahasa Inggeris dan sukar memahami pelajaran
sains. Selain itu guru pelatih merasakan pencapaian pelajar
mereka dalam sains kurang memberangsangkan. Akhir sekali,
beberapa cadangan dan implikasi kajian juga turut dibincangkan.
|
P58 |
A CASE STUDY OF NETWORK BASED PROJECT LEARNING (NBPL) USING
I-LEARN PORTAL, UITM.
Siti Rahayu Abdul Aziz
Prasanna a/p Ramakrisnan
Nurul Hidayah Mat Zain
Nurmaisara Za`ba
Mohd Nor Hajar Hasrol Jono
(Universiti Teknologi Mara Malaysia,UiTM)

The Network-Based Project Learning (NBPL) is a teaching or
learning model that involves the internet technology facilitates
communication and the collaboration between learners by allowing
an easy access and control of the project development. The NBPL
can be classified into five categories.
The first
category is the Interaction.
Interaction is an important component of learning
[Spiceland & Hawkins, 2002] even in traditional way of learning.
The
second
category is the Driving Questions. Thomas et al [2000] in his
research have found that network-based project learning projects
are focused on questions or problems that drive learners to
encounter concepts and principles of a discipline.
The third category is the
Constructive Investigation.
Constructive investigation needs the learners to apply multiple
disciplines in order to solve problems and better understanding.
The forth category is
Autonomy. Network-based project learning gives autonomy to the
learner. The last category is Realism. Network-based project
learning incorporated real-life challenges where the focus is on
authentic problems or question and where solutions have the
potential to be implemented [Thomas, 2000].
Thus in this study, we present a case study of NBPL through i-learn
Portal System which has all the tools in order to support the
process of implementing the NBPL. We have implemented NBPL
approach in the Network Design and Management (ITT550) subject.
This subject requires students to do a project on network
design. Finally we discuss the comparison between
Network-based Project Learning and Traditional Classroom
Learning |
|
|
P59 |
FAKTOR-FAKTOR DALAM PROSES PEMBELAJARAN MATEMATIK DI FAKULTI
PENDIDIKAN, UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA, SKUDAI, JOHOR
Megat Aman Zahiri Bin Megat Zakaria
Norafandy Bin Yahaya
Azila Hanum Binti Hamzah
(Universiti Teknologi Malaysia)
Proses
pembelajaran yang berkesan dipengaruhi oleh pelbagai aspek sama
ada melibatkan individu itu sendiri atau faktor luaran. Kertas
ini adalah satu kajian mengenai faktor motivasi pelajar, faktor
gaya pembelajaran pelajar, faktor proses pengajaran pensyarah
serta faktor kemudahan dan persekitaran pembelajaran dalam
proses pembelajaran Matematik di Fakulti Pendidikan, Universiti
Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Sampel kajian ini terdiri
daripada 68 orang pelajar yang dipilih secara rawak mudah yang
mengambil program ijazah Sarjana Muda Sains Dan Komputer Serta
Pendidikan (Matematik). Data dianalisis bagi mendapatkan
keputusan dalam bentuk kekerapan, peratus dan min. Nilai
kebolehpercayaan bagi soal selidik ini ialah 0.9012 (α =
0.9012). Hasil kajian menunjukkan bahawa faktor motivasi pelajar
dan faktor kemudahan dan persekitaran berada pada tahap yang
tinggi. Keseluruhan kajian juga mendapati kesan factor yang
dikaji adalah berada tahap yang tinggi iaitu pada min
3.70.Kertas juga akan membincangkan beberapa cadangan bagi
mengatasi kelemahan serta meningkatkan lagi tahap proses
pembelajaran pelajar dalam Matematik.
|