 |
Kertas | 1 - 10 |
11 - 20 |
21 - 30 |
31 - 40 |
41 - 50 |
51 - 59 | |
|
|
P1 |
Hubungkait Kemahiran Penggunaan Komputer Dengan
Perisian Multimedia Ke Atas Pembelajaran Matematik Kanak-Kanak
Prasekolah oleh Abdul Halim Masnan
(Universiti Pendidikan Sultan Idris)
|
P2 |
Conceptions Of Scientific Evidence In
Investigative Tasks Among Trainees In A Teacher
Training College In Kuching by Tan Ming Tang (Institut Perguruan
Batu Lintang)
|
P3 |
Keberkesanan SCL Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Subjek
Electromagnetic Fields Theory by Zainah Md. Zain (Universiti
Malaysia Pahang)
|
P4 |
On The Development Of The Enriched Version Of The Traditional
Introductory Physics Laboratory Work (IPLW) by Abu Hassan Husin
And Seth Sulaiman (Universiti Teknologi Malaysia)
|
P5 |
Factors Related To Student Mathematics Achievement : A Case
Study Among Diploma Intake At University Malaysia Perlis by
Aishah Mohd Noor and Maz Jamilah Masnan (University Malaysia
Perlis)
|
P6 |
Perbandingan Pengajaran Berasaskan Multimedia
Dan Tradisional Ke Atas Pencapaian Matematik Dan Sikap Matematik
Pelajar Berisiko oleh Azura Ishak, Zakaria Kasa, Bahaman Abu
Samah & Hasan Selamat (Universiti Putra Malaysia)
|
P8 |
Pembangunan Ruang Kuiz Untuk Majallah Web Matematik oleh
Norulhuda Ismail & Zaleha Ismail (Universiti Teknologi
Malaysia)
|
P9 |
Tahap Kefahaman Kemahiran Komunikasi Dan
Mengeksperimen Dalam Kalangan Pelajar Tahun Dua Pendidikan
Fizik Merentas Program Pengajian oleh Hanizah Binti Misbah &
Shaharom Bin Noordin (Universiti Teknologi Malaysia)
|
P10 |
Corak Gaya Kognitif Dan Tahap Penguasaan Konsep Daya Newtonian
Di Kalangan Pelajar Tingkatan Enam Rendah: Satu Kajian Rintis
oleh Low Fee Ngoo &Seth Sulaiman (Universiti
Teknologi Malaysia)
|
|
|
|
|
P1
|
KEMAHIRAN KOMPUTER
DENGAN PERISIAN MATEMATIK DAN KESANNYA TERHADAP PEMBELAJARAN
MATEMATIK KANAK-KANAK PRASEKOLAH
Abdul
Halim Masnan
Jabatan Pendidikan Awal Kanak-kanak
Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia
Universiti Pendidikan Sultan Idris

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti kesan penggunaan
perisian matematik terhadap pembelajaran matematik kanak-kanak
di prasekolah. Sampel terdiri daripada 29 orang kanak-kanak
berumur lima dan enam tahun. Keputusan analisis Korelasi Pearson
menunjukkan tidak terdapat perkaitan signifikan antara latar
belakang keluarga dengan kemahiran komputer dan pembelajaran
matematik kanak-kanak. Hasil ujian Korelasi yang dijalankan
menunjukkan terdapat perkaitan negatif antara kemahiran komputer
dan kesannya terhadap pembelajaran matematik kanak-kanak. Hasil
dari ujian T-test mendapati tidak terdapat perbezaan kemahiran
komputer di antara kanak-kanak berumur lima dan enam tahun dan
kebolehan antara kanak-kanak lelaki dan perempuan. Juga didapati
tidak terdapat perbezaan antara kanak-kanak yang mempunyai
komputer di rumah dengan yang tidak mempunyai komputer di rumah
terhadap pencapaian pembelajaran matematik mereka. Kajian ini
memberi implikasi bahawa kanak-kanak boleh mendapat pengetahuan
matematik sama ada melalui kematangan atau persekitaran rumah
dan tidak dipengaruhi oleh penggunaan perisian matematik.
|
P2 |
CONCEPTIONS
AND APPLICATIONS OF SCIENTIFIC EVIDENCE IN INVESTIGATIVE
TASKS AMONG TRAINEES IN A TEACHER TRAINING COLLEGE IN
KUCHING
Tan Ming Tang
(Institut Perguruan Batu Lintang)

The main aims of this study were to describe science teacher
trainees’ understanding of scientific evidence regarding
measurement reliability and design validity. Three physical
science experiments and two scenario tasks were employed in this
study. The sample consisted of 87 trainees from a teacher
training institute in Kuching. A quantitative methodology
involving observation, interview, practical report and scenario
was used. The results reveal that at least 87% (76), 36% (31),
25% (22), 64% (56), and 5% (4) of the sample had the right
conceptions on repeats, variance, treatment of anomalous result,
fair test and external validity aspect respectively in the
practical task. Similarly, 44% (38), 75% (65), 26% (23), 41%
(36) and 6% (5) of the sample were found to possess the right
conceptions on each of the above aspects respectively over both
scenarios. As to the cross-protocol comparison of the sample’s
conceptions of scientific evidence across both practical and
scenarios, weak to moderate correlation values (r = .04 to .38)
were obtained. This seems to indicate that the scenario task may
not be a suitable alternative to the practical task in measuring
college students’conceptions of scientific evidence regarding
measurement reliability and design validity.
|
P3 |
CONCEPTIONS AND APPLICATIONS OF SCIENTIFIC EVIDENCE IN
INVESTIGATIVE TASKS AMONG TRAINEES IN A TEACHER TRAINING
COLLEGE IN KUCHING
Zainah Md. Zain
(Universiti Malaysia Pahang)
Subjek Electromagnetic Fields Theory (EMT) dikategorikan sebagai
‘killer subjek’ dikalangan pelajar Tahun 3 Fakulti Kejuruteraan
Elektrik & Elektronik (FKEE) dan kadang-kala menjadi masalah
bagi para pelajar mengikutinya. Subjek ini merupakan subjek
wajib yang telah ditetapkan oleh Engineering Accreditation
Council (EAC) bagi pelajar yang mengikuti kursus Kejuruteraan
Elektrik & Elektronik. Selain kandungan subjek berbentuk teori
yang agak sukar difahami dan diikuti, ia juga melibatkan
pengiraan yang mana memerlukan asas fizik dan kemahiran
matematik yang kukuh. Pendekatan Student Centered Learning (SCL)
sedikit sebanyak membantu mengubah pencapaian pelajar dalam
subjek ini. Pelbagai kaedah dapat diaplikasikan supaya
matapelajaran yang memerlukan pemahaman yang tinggi dan
pengiraan yang mencabar dapat diikuti oleh para pelajar.
|
P4 |
ON THE DEVELOPMENT OF THE ENRICHED VERSION OF THE TRADITIONAL
INTRODUCTORY PHYSICS LABORATORY WORK (IPLW)
Abu Hassan Husin
Seth Sulaiman
(Universiti Teknologi Malaysia)
The traditional IPLW has been criticised for its routine nature
and its lack of contribution towards enhancing the students’
conceptual understanding of physics. Except for a few
manipulative skills, the learning in the IPLW is in general not
fruitful. The enriched version of the IPLW incorporates clearly
stated learning outcomes, pre-post laboratory and concept map (CMAP)
activities and the introduction of basic uncertainty
calculations. Students learning outcomes are measured by an
instrument IPLW-Learning Outcome Inventory (LOI) administered as
a pre-post test which is then analysed by calculating the Hake’s
Normalized Learning Gain. The post only IPLW-Attitude Survey
(AS) is also carried out. The results of IPLW-LOI and IPLW-AS
between the treated (Enriched Version) and the control
(Traditional) groups are then compared.
|
P5 |
FACTORS RELATED TO
STUDENT MATHEMATICS ACHIEVEMENT : A CASE STUDY AMONG DIPLOMA
INTAKE AT UNIVERSITY MALAYSIA PERLIS
Aishah Mohd Noor
Maz Jamilah Masnan
(University Malaysia Perlis)
This study explored
the factors related to student mathematics achievement among
diploma intake who embark in engineering program at Universiti
Malaysia Perlis. This is because we feel that the students’
mathematical background will be crucial importance in order to
determine their success in their engineering mathematics
courses. From the past data, we find out that there were higher
failure rate in Engineering Mathematics II final exam paper.
Thus, the instructors awareness in exploring new strategies for
teaching delivery and learning processes is essential so that
with the encouragement and learning support given, it will help
students to prepare for their engineering materials. Factors
such as background in mathematics, attitudes and anxiety towards
mathematics are being identified as variables that linked to
their performance in Engineering Mathematics II course. For this
purpose, we have designed a structured questionnaire consist of
students background, teacher evaluation, mathematics anxiety and
attitude scale. A sample of 15 students who took Engineering
Mathematics II was asked to complete the questionnaire. This
paper will present the results of the survey together with
statistical analysis to assess the importance of these factors
toward mathematics learning and students achievement.
|
P6 |
PERBANDINGAN PENGAJARAN BERASASKAN MULTIMEDIA DAN TRADISIONAL KE
ATAS PENCAPAIAN MATEMATIK DAN SIKAP MATEMATIK PELAJAR BERISIKO
Azura Ishak
Zakaria Kasa
Bahaman Abu Samah
Hasan Selamat
(Universiti Putra Malaysia)
Based on the related resources and literature, multimedia based
teaching can stimulate learning and improve student’s academic
achievement. Nevertheless, there is little evidence to support
or to refute this statement specifically among at-risk student.
The main purpose of the study is to compare the effect of
multimedia based teaching and traditional based teaching towards
Mathematics achievement and Mathematics attitude focusing among
at-risk. The method used in this study is quasi experiment
involving 54 students and the duration of this study was 10
weeks. Mathematics test and Mathematics attitude used as the
instrument. Data was analyzed using paired t-test and ANCOVA.
The findings showed that there was a significant increase in the
Mathematics achievement for both at-risk students’ classes where
Mathematic subject was taught using multimedia and traditional
approach. However, there was no significance difference of
Mathematics achievement among at-risk students in multimedia
approach and traditional approach. Besides that, the finding
also showed that there was a positive increase in the
Mathematics attitude for multimedia-based group students where
as the traditional-based class showed the contrary result on
their students’ Mathematics attitude. The study also found that
there was no significance difference of Mathematics attitude
among at-risk students taught Mathematics in multimedia approach
is and another class taught Mathematics in traditional.
|
P8 |
PEMBANGUNAN RUANG KUIZ UNTUK MAJALLAH WEB MATEMATIK
Norulhuda Ismail
Zaleha Ismail
(Universiti Teknologi Malaysia)

Penaksiran merupakan satu aspek penting dalam pembelajaran bagi
mengetahui tahap pencapaian pelajar dan bagi memperbaiki
pemahaman pelajar tentang sesuatu topik pelajaran. Projek ini
telah menggunakan perisian terbuka (Course Management System)
MOODLE Versi 1.9B4 bagi membangunkan bahan penaksiran
berasaskan web berbentuk kuiz serta berasaskan model ADDIE. Kuiz
ini diselitkan sebagai ruangan dalam majalah web matematik,
Dunia Matematik. Sistem MOODLE ini dianggap sesuai kerana
rekabentuknya berasaskan Sosial Konstruktivisme yang
menggariskan bahawa pembelajaran berlaku dalam konteks sosial
dan pelajar membina sendiri pengetahuan baru berdasarkan
pengalaman lepas. Kuiz yang dibangunkan bagi lima keluaran
pertama adalah ditumpukan kepada sukatan pelajaran Menengah
Rendah bagi tajuk Algebraic Expression (III) dan Linear
Equations (II) dan untuk Menengah Atas tajuk Quadratic
Expression and Equations dan Probability I. Kuiz yang
dibangunkan adalah berbentuk aneka pilihan dengan setiap pilihan
jawapan disediakan maklumbalas yang menarik. Pilihan jawapan
serta maklumbalas yang diberikan adalah berdasarkan kepada
kesilapan lazim serta miskonsepsi yang mungkin berlaku dalam
diri pelajar dan berfungsi untuk membantu pelajar memperbetulkan
kesilapan mereka. Ia juga menyediakan rekod penyertaan dan gred
pelajar secara automatik. Kuiz ini diberi had masa untuk pelajar
menjawabnya. Artikel bagi mengisi ruangan Pelajari Matematik
juga telah ditulis menggunakan perisian terbuka Joomla Versi
1.5. Tujuan utama artikel dibangunkan adalah untuk membantu
pelajar memantapkan lagi kaedah mempelajari subjek Matematik di
sekolah. Kajian di sekolah yang dilakukan oleh pengkaji lain
menunjukkan kuiz atas talian ini mampu menjadikan penaksiran
sebagai satu aspek pembelajaran yang lebih menarik dan efektif.
Guru dan pelbagai pihak terlibat harus memberi perhatian
terhadap perkara ini untuk menggalakkan penggunaan komputer
dalam penaksiran pelajar.
|
P9 |
TAHAP KEFAHAMAN KEMAHIRAN KOMUNIKASI DAN MENGEKSPERIMEN DALAM
KALANGAN PELAJAR TAHUN DUA PENDIDIKAN FIZIK MERENTAS PROGRAM
PENGAJIAN
Hanizah Binti Misbah
Shaharom Bin Noordin
(Universiti Teknologi Malaysia)

Tahap kefahaman pelajar dalam Kemahiran Proses Sains telah
mendapat perhatian banyak penyelidik. Dalam konteks kajian ini,
tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen sebelum
dan selepas mengikuti kursus Pendidikan Amali Fizik I dikaji.
Seramai 41 orang pelajar yang terdiri daripada 12 lelaki dan 29
perempuan yang merupakan pelajar tahun dua program Pendidikan
Fizik di Univesiti Teknologi Malaysia, Skudai terlibat dalam
kajian ini. Pembolehubah bersandar dalam kajian ini ialah tahap
kefahaman pelajar. Ujian Pencapaian Tahap Kefahaman Kemahiran
Komunikasi dan Mengeksperimen yang mengandungi 40 item berbentuk
aneka pilihan adalah alat kajian yang digunakan dengan
kebolehpercayaan, á =.93. Statistik deskriptif dalam bentuk min
dan sisihan lazim digunakan untuk menganalisisi data yang
diperolehi. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan
tahap kefahaman pelajar sebelum dan selepas menjalani kursus
dengan masing-masing adalah baik. Di samping itu, tidak terdapat
perbezaan tahap kefahaman merentas program pengajian sebelum dan
selepas mengikuti kursus. Tahap kefahaman pelajar bagi kedua-dua
program pengajian adalah baik. Secara keseluruhannya, tahap
kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen pelajar adalah
sama sebelum dan selepas menjalani kursus Pendidikan Amali Fizik
I. Justeru, usaha-usaha untuk meningkatkan lagi tahap kefahaman
pelajar perlu dilaksanakan bagi melahirkan individu yang
cemerlang dan berkualiti dalam bidang sains dan teknologi.
|
P10 |
CORAK GAYA KOGNITIF DAN TAHAP PENGUASAAN KONSEP DAYA NEWTONIAN
DI KALANGAN PELAJAR TINGKATAN ENAM RENDAH: SATU KAJIAN RINTIS
Low Fee Ngoo
Seth Sulaiman
(Universiti Teknologi Malaysia)

Gaya kognitif field independent dan field dependent
bukannya istilah yang baru dalam bidang pendidikan dan telah
dikaji melebihi 30 tahun. Satu kajian bertujuan meninjau corak
gaya kognitif dan tahap penguasaan konsep daya newtonian telah
dijalankan. Subjek kajian terdiri daripada 46 orang pelajar
tingkatan enam rendah (perempuan = 25, lelaki = 21) di Batu
Pahat. Dua set soal selidik iaitu Force Concept Inventory
(FCI) yang mengandungi 30 item dan Group Embedded Figures
Test (GEFT) yang terdiri daripada 25 item masing-masing
ditadbirkan untuk mengkaji tahap penguasaan konsep newtonian
serta gaya kognitif pelajar. Perbezaan antara gaya kognitif dan
penguasaan konsep daya newtonian dengan jantina juga ditentukan.
Salah konsep yang masih ada pada pelajar yang telah menguasai
konsep daya juga dinyatakan.
|
|
|